Friday, November 27, 2009

ADAKAH AKU ANTI SOSIAL???

ASSALAMUALAIKUM,

Aku merasakan diri ini terpanggil utk membincangkan tentang komukasi lelaki dan wanita. Bagi aku, isu ini menjadi persoalan, fitnah, umpatan dan kekeliruan bagi byk pihak termasuk diri ini. Byk rungutan2 atau pendapat yg aku dengar, ada yg aku setuju, dan ada juga aku anggap silly.

Hubungan aku dengan rakan wanita boleh dikatakan terjaga insyallah. Aku cuba menjaga adab2 dan pantang larang setakat yg aku tahu. Dari dahulu hingga sekarang, aku tidak pernah memegang yg haram. Aku punyai mulut, tetapi ini yg paling sukar utk dikawal. Nak kata aku ni peramah, takde la plak, tapi tade la diam membisu lagi boring.

Apabila aku join tarbiyyah, sedikit sebanyak aku mengenali satu dunia yg asing. Melihat betapa besarnya gap antara lelaki dan wanita. Pada mulanya, aku memberontak lagi hairan melihat kepelikan ini. Aku merasakan perkara ini menyusahkan dan seolah-olah hipokrit. Masakan aku semasa program aku menjaga, tetapi di luar, aku masih ber “ho ha ho ha”.

Sekian lama aku join tarbiyyah, aku cuba mencari kekuatan untuk memperbaiki diri sendiri. Aku sedar, aku sebenarnya telah desensitized. Aku bersekolah co-ed dari kecil sampai besar. Aku menonton televisyen dari kecil sampai besar. Lalu, aku menerap budaya ke dalam iman, amal dan fikrah aku. Namun, aku diajak melihat isu ini dari aspek yg berbeza. Kini, masyarakat islam telah menerap nilai2 jahiliyyah. Lelaki dan wanita hilang malunya. Inilah dikatakan up to date. Bercakap tanpa matlamat yg penting dengan wanita menjadi satu kemestian. Siapa yg tidak bersosial, akan dianggap kera sumbang.

Mungkin ramai yg tidak bersetuju, tetapi hakikatnya islam telah menggariskan panduan ini. Ramai yg boleh mengeluarkan alasan2 masing, tetapi ketahuilah, ALLAH menjadikan segalanya dan DIA tahu yg baik dan yg mana buruk. Sedangkan kita tidak tahu masa hadapan kita di mana. Insyallah, akan kita dapati lebih byk menfaat dari mudaratnya.

Aku sedar, utk melakukan perubahan pada peringkat awal ini, mmg ramai yg akan menentang. Mengata itu dan ini. Namun, aku mempunyai dalil2 aku sendiri berdasarkan al quran dan hadith. Sedangkan mereka yg mengata hanyalah berdalilkan budaya jahiliyyah yg bukan datang dari ALLAH.

Apa cara sebenar utk laki dan wanita utk berkomunikasi? Secara detail nya aku tak tahu. Yg aku amalkan ialah jaga pandangan, cakap apa yg perlu. Tiada lagi gelak ketawa. Aku akan cuba yg ini dahulu. Biarlah ada yg mengatakan bahawa aku tidak pandai menjaga hubungan. Aku lebih rela menjaga hubungan dengan ALLAH berbanding dengan komunikasi yg tidak islamik. Biarlah apa org kata, aku hanya pedulikan pendangan ALLAH terhadap aku.

maafkan aku, aku tak dapat nak join birthday party yg ada laki perempuan. maaf, aku tak dapat lagi lepak ngan membe lama aku yang berlainan jantina. maaf, aku tak dapat lagi tegur membe2 mcm bese. maaf, aku tak dapat lagi g open house org perempuan. maaf, aku memilih jln ini. aku rasa ini terbaik buat aku dan iman aku. aku tidak mahu jadi org biasa. aku mahu jadi somebody. mungkin ada kata ini agak extreme and close minded, but pls correct me if i am wrong.

Lagi satu, aku merasakan diri aku ni kuat cemburu. Dan aku tak nak partner aku nnt terlalu peramah dengan lelaki yg bukan ajnabi sehingga menyebabkan hati aku merasa sakit. Prinsip aku, sekiranya aku tak suka org buat aku mcm tu, aku akan cuba utk tidak melakukan perkara yg sama.

Salam “bm”

8 comments:

aneele_elle said...

mungkin itu yang terbaik buat diri kamu, namun, just keep in mind hubungan antara manusia juga perlu dijaga, kerana itu juga dituntut.. Tidak perlu sehingga menyakiti hati sahabat yang berbeza jantina sehingga langsung tidak boleh bertukar2 pandangan dan pemikiran or even a friendly gesture such as an occasional smile if you passed each other. (we do live in a small knit community here in Dublin)
Just a comment from a Muslimah who've seen too much of wanita itu fitnah dunia that has been applied inappropriately. Nonetheless, hope that you stay true to pursuing His guidance inshallah.

tinta di rantau said...

Salam, nice entry brother.
payah nak buat dan rase mcm apa yang anda tulis.
kite dah di'blend' dgn kebiasaan ini.

ya Allah, berilah kami kekuatan agar kami jauh dari fitnah dunia dan akhirat.

Kurniakan kami isteri dan anak2 yang soleh yang akan mengikuti dan mewarisi jalan kami, jalan nabi dan soliheen.

Tetapkanlah kami dalam jalan ini kerana hati kami mudah terbolak balik.

p/s: iA even tanpa friendly chit chat or gesture, tiada muslima akan tersakiti, bahkan terasa dihargai dan diangkat martabat oleh keindahan Islam. Jalan manakah yang lebih kamu cintai?
p/s/s: min, xsabar ni. cpt la..

Budikolonjono said...

akankah islam selau menjadi hal yang eksklusiv?

Anonymous said...

Salam.

Satu pendirian yang sangat bagus kerana ia bertepatan dengan Islam itu sendiri tetapi amalkan kesederhanaan, don't go to the extreme sehingga pada perkara yang ada keperluan dihindarkan seperti pertukaran bahan pembelajaran dan sebagainya.

Islam menjadi ekslusif...hmmm itu merujuk kepada sape tu? Bunyinya sinis...tapi saya yakin bukan pada Islam tapi pada kumpulan.

Jadi, saya nasihatla kepada sesiapa yang terlibat dgn tarbiyyah al-ikhwan, jadikanlah sahabat-sahabatmu diluar tarbiyyah sebagai saudara-saudaramu yang setaraf dengan yang berada di dalam tarbiyyah. Jgn hanya memanggil sesama sendiri akh sini akh sana, tapi dengan sahabat di luar tarbiyyah hanya panggil nama kerana ini adalah satu kezaliman.In a nutshell, jgn ada double standard.

Kerana nanti orang kata, eh akhawat tu boleh plak tegur, aku takleh tegur, teruk sgt ke aku...ish

Wallahu 'alam.

abdulmuhaimin_ali said...

jzkk for the comment. really appreciate it. menjaga iman bukanlah mudah. byk yg boleh merosakkan iman.

bab extreme tu, ana setuju. depends on how we define extreme. may be boleh dibincangkan lagi. yg penting, apa2 yg tak menambah kepada iman, tak perlu la buat. btul tak? (maaf, sy ni ckp je pandai, praktikal hampeh)

islam eksklusif? maaf, ana tak phm maksud kenyataan di sini. rasanya tiada dimention dlm artikel ini.

insyallah, bukan niat saya utk double standard dgn sesiapa. tp, sememangnya kasih sayang antara manusia itu sukar utk dibahagikan sama rata. RASULULLAH SAW pun mengakui perkara ini. org yg sama2 berjuang dgn kita, phm apa yg kita mahu, semestinya kasih dan sayang kita lebih kepada mereka.

bagi ana, panggil akh or ukh tidak menggambarkan double standard. kalau boleh mahu dipanggil semua dgn panggil itu, tapi tidak semua org phm istilahnya.

afwan sekiranya ada terkasar bahasa. menulis masa mengantuk mmg susah.
jzkk

Anonymous said...

Salam,

Saya tak kata Muhaimin cakap istilah ekslusif.

Saya hanya komen 'Grup anti kokum virus' punya 'eksklusif'

Kalo orang tak paham, gunakanlah:

"Wahai saudaraku"

itu maksudnya sama je utk bagi adil pada semua orang.

Saya pun dah bukan rakan sekeliling Muhaimin, jadi mane la nak komen apa Muhaimin buat.

Ok bro. selamat berjaya.

Anonymous said...

ya allah..sy xsangka akn jumpa org yg berpendapat dn memegang prinsip ni dgn ku..alhamdulillah..

itu tanda allah nk lindung kita dari benda2 xelok..

dulu kecik sy xsedar tp bila dh besar sy tahu,knp ramai lelaki xboleh nk bergaul rapat dgn sy,sy tau allah melindungi sy..

syukur la pada Nya..

hamba Allah said...

Salam.. Hubungan dgn Allah keutamaan kita.. Biarlah apa org kata, asalkan apa yg kita buat itu mengikut cara islam.. Amalkan kesederhanaan coz takut nanti ada yg sakit hati ngan kita.. Hubungan dgn manusia juga perlu dijaga.. Doalah pada Allah agar mereka faham kenapa kita memilih cara ini.. Moga Allah membantu kita.. InsyaAllah..