Wednesday, October 15, 2008

Islam.

(Al-kisah, di sebuah kedai mamak di Taman Seri Gombak bertemulah 3 orang sahabat yang sudah setahun berpisah dan kemudian bertemu semula. Dialog ini berlaku pada pukul 11.30 malam di restoran yang selalu menjadi tempat melepak 3 sahabat tersebut.)

Zul: Kat oversea....kat tempat aku skang.......tarbiyah Islam kuat. Ada usrah, ada jemaah, ada masjid, orang Islam pun ramai. Korang kat UiTM camne? Ada tak benda-benda camni ?

Wan: Ehm....ade laa...budak-budak Tabligh. Tapi aku tak join.

Ijat: Aku pun sama. Malas.

Zul: Korang belajar langsung tak pasal Islam?

Wan: Ada laa. Modul Islam Hadhari dalam silibus kitorang. Sume kene ambik. Wajib.

Zul: Kau pun kene ke? (Melihat ke arah Ijat)

Ijat: Ye laa....dah wajib.....sume laa kene.

Zul: Betul ke Islam Hadhari ni?

Wan: Ok je setakat aku belajar. Takde bende yang pelik-pelik. Sume pasal fardhu ain, jihad ekonomi, tanggungjawab individu pada masyarakat ngan Islam dalam masyarakat majmuk. Pastu ada laa sket pasal pembangunan modal insan.

Zul: Aku tatau laa Wan. Banyak cite tak sedap aku dengar pasal Islam Hadhari ni kat oversea.

Wan: Amendenye?

Zul: Ntah laa....ada orang kata sesat laa.....mainan politik laa....macam-macam. Aku tak sedap hati.

Wan: Dulu ustazah aku kat UiTM tu pun kata benda ni bid'ah. Tak patut wat.....tapi lepas dia sendiri yang semak kurikulum tu...........dia plak yang menyokong usul modul ni kat UiTM.

Zul: Aisshhh.....betul ka ni? Ke ustazah tu ade "main ikut belakang?"

Ijat: Mane laa kitorang tau. Kau nak suruh kitorang ikut ustazah tu 24 jam? Gile ape?! Kau gi laa tanye dia sendiri.

Zul: Aku still tak sedap hati gak. Ini sume mainan politik.

Ijat: Kau jangan jadi bodoh laa. Tak kira laaa manusia tu Islam Hadhari ke, Tabligh ke, PAS ke atau ntah ape jadah punye jemaah lagi ke........kalau orang tanya dia," Kau ni agama ape?" jawapan makhluk tu mesti Islam. Takkan nye dia jawab," Aku ni Islam Hadhari, Tabligh or PAS". Kalau orang tanye die lagi," Ape pegangan kau?" Mesti gak makhluk tu cakap Allah tuhan aku pastu Muhammad s.a.w tu Rasul aku. Tak kira dia dari mana pun, jemaah ape pun, dia pegi surau mane pun ....last-last yang keluar dari mulut dia bile orang tanye dia ," Kau ni agama ape?", mesti satu gak dia jawap. Islam. Tak tambah, tak kurang.

(Zul tersentak. Dia melihat kepada kedua orang sahabatnya yang sibuk menghisap rokok sambil tangan mereka lekas menaip mesej di telefon bimbit untuk kedua orang teman wanita mereka. Kedua orang sahabatnya berseluar pendek. Malam itu dia telah belajar agama dari mereka berdua.)

Talib Al Habib Iman: articles of faith

No comments: