Saturday, July 25, 2009

jejak chantek: cape reinga and 90 miles beach

gambar di cape reinga. one of the beautiful place i've ever been

assalamualaikum,

perjalanan diteruskan ke cape reinga, the most northern part of the nz. kami singgah dibeberapa tempat sebelum sampai ke cape reinga. pertama, kami berhenti di hutan yg mempunyai pokok kauri yg besar yg berusia lebih kurang 500 thn. ade kot 3 4 pemeluk besarnye. pada satu masa dahulu, ada gegaran di nz yg menyebabkan pokok2 besay ini jatuh. walaupun pokok ini besar, tetapi akarnya tidak deep. hasilnya, pokok ini tertimbus dari masa ke semasa. yg menakjubkan, pokok ini boleh hidup di dalam tanah walaupun selepas 45 000 tahun tertimbus. datanglah sekumpulan manusia menggali dan terus menggali lalu menjumpai pokok yg telah tumbang 45 000 tahun dahulu.

memeluk pokok kauri dikatakan membawa gud luck. KHURAFAT SUNGGUH!!!!.

kami juga berpeluang utk melalui jalan dipesisit pantai sepanjang 64 miles. nama pantai tu ialah 90 miles beach. namun panjang nye bukanlah 90 miles kerana name ni dikire masa dulu2 lagi. cantik pantainya. kemudian, kami ke bukit pasir untuk main sandboarding. best2.

pemandangan indah di cape reinga. mcm lukisan. subhanallah.

bersandboarding di 90 miles beach

perjalanan diteruskan untuk ke cape reinga. satu tempat yg dianggap suci oleh org2 new zealand. tempat ini dikatakan tempat naiknye roh ke langit (ngarut betul la). yg peliknya, mat saleh pun same jugak, percaya ngan benda2 ni. name je mat saleh, tapi khurafat die bleh tahan gak.
ade jugak hole in the rock kat 90 miles beach
lone ranger sedang berposing dengan tripodnye

No comments: