Wednesday, March 19, 2008

proses revolusi islam

assalamualaikum,
semakin aku hidup, semakin aku menyesali apa yg telah aku lakukan. berpura-pura, riak, berfoya-foya, pentingkan diri sendiri, cintakan dunia, fitnah wanita dan bermacam-macam lagi kepura-puraan. hidup ini bukanlah untuk mencari kesenangan semata-mata, pilihlah jalan yg sukar dan pedih, nescaya ganjarannya besar di akhirat nnt.

byk tarbiyah yg aku terima sejak akhir2 ini, aku sedar aku makan dan tidur dgn byk sekali. byk kali aku pesan kat diri aku, kalau nak tidur byk, mati nnt tidurlah puas2. mase hidup, gunalah dengan sebaik-baiknya.

aku berkenalan dengan dr Taib, lalu menanyakan namaku, ABDUL MUHAIMIN. Masyallah, it's a very good name brother. he said i should be realize the meaning of Muhaimin, i must be able to control myself against devils, women and laziness and etc. once i heard the word 'women', it really struck my heart. that is my weakest point.

i dreamed again. something that i cant explain myself. why this kind of dream keep on coming eventhough i already made my stand. no to things like that until u got first class for all subject. however, i'll try to remind myself to make everything that happen to me as the reason for getting closer to ALLAH.

islamic revolution is something that i wanted since i was 13 yrs old. i talked to my friends about the importance to have a daulah islamiyah. but frankly, how it should be done, i not very clear about that. i thought by winning the election, we can govern a country and and establish islamic country. but what is the implication of that? do the people really understand how islamic country look like? what do people expect from a islamic government? is it just establishing the hudud make us a good islamic country?

based on what i am convinced, the revolution should take place on each heart and soul. we get rid of nationalism, facism and all the crap ideology that is only can be said but never been practiced and end up with complete failure. look at Nazism, their main agenda is to create a perfect nation but end up with nationalism. we need to instill islamic value in each soul, by the end of the day the islamic country will establish by itself and imagine the greatest humanity that we can enjoy.

islamic revolution is a bloodless revolution. look at all the revolution occured around the time, they shed the blood and it became river. we should take the responsibility to reshape the human and it is not easy. it takes time, patience, sacrifice and commitment. ALLAH will always help us if we are sincere in helping HIS religion.

salam sambal belacan tomato

gambar: dari kiri sayur campur, sambal belacan, ayam goreng

2 comments:

Pena_Berbisa said...

"...but frankly, how it should be done, i not very clear about that. i thought by winning the election, we can govern a country and and establish islamic country. but what is the implication of that? do the people really understand how islamic country look like? what do people expect from a islamic government? is it just establishing the hudud make us a good islamic country?"

salam. sy ambil quotation tu from ur post on 'proses revolusi islam'. Im not sure what is ur stand right now, but I would be very happy if we can share thought and discuss peacefully on this subject. At least there's someone out there yg still concern about 'menegakkan daulah islamiyyah' again. wallahualam.

abdulmuhaimin_ali said...

maaflah lambat reply keranan tak prasan ade comment. sebelum ini, saya agak rasa mcm cara yg paling baik untuk menegakkan negara islam dengan politik semata-mata. buat parti politik dan siapa sokong, undilah parti islam ini. tapi apa yg saya perasan, ada sedikit kelemahan dalam manhaj ni. adakah dengan undi itu betul2 membuatkan masyarakat btul2 faham apa yg cuba dibawa oleh islam? adakah masyarakat faham apa tanggung jawab sebagai seorang rakyat dalam negara islam? andai kata satu hari nanti, semua org undi parti tersebut dan menang, dan hudud ditegakkan. dalam masa yg sama, masyarakt tak faham dan masih lagi berakhlak jahiliyyah. ini bagi saya akan menimbulkan fitnah kepada negara islam.

apa yg cuba saya erjuangkan skrg ialah dakwah secara terancang dan berakar umbikan individu muslim. kita perlu educate masyarakat dahulu apa itu negara islam dan seterusnya indiidu tersebut akan membantu kita dalam menegakkan negara islam. dalam pada masa yang sama, apabila negara islam ditubuhkan, masyarakatnya akan beraklak dengan cara islam dan patuh akan hukum islam dan suasana islam itu wujud dan masyarakat mampu mengamalkan islam secara total. tapi saya tidak katakan apa yg diperjuangkan oleh sesetengah dari kita ini adalah salah. bagi saya, kepelbagaian jemaah adalah satu advantage utk umat islam. apabila islam bangkit nanti. segalanya sudah tersedia dari segi pilitik, ekonomi, akhlak, ketenteraan. yg penting kita mesti agree to disagree. adalah satu kerugiaan sekiranya kita sesama islam bergaduh.