Saturday, May 3, 2008

KETEGANGAN DENGAN PAK ARAB

huh, selesai acara pernikahan. hehehe, tade la, aku jadi pengapit.

ASSALAMUALAIKUM,

bukan mudah untuk bergaduh dengan org non malay ni. maksud aku tak byk peluang kita dapat utk gaduh dengan org yg bukan melayu. biasanya kalau gaduh pun, gaduh sesama melayu je. tak international langsung. nak gaduh, gaduh la dengan pak arab atau minah arab, irirsh ke, canadian ke, american ke baru la best! tapi bukanlah niat aku untuk cari gaduh. tapi ketidak puashatian ini perlu diluahkan. aku bukanlah seorang yg mampu meloat sesuatu yg aku taksuka di depan mata berlaku begitu sahaja. kalau nak ikut, aku nak aje complain itu dan ini, tapi dakwah is an art. bukan sume kite kene approach cara sama. lagi pun, aku bukannya baik sangat dan masih byk yg perlu diperbaiki. tapi dalam masa yg sama dakwah pun ken buat jugak.

sepanjang aku bernafas ini, ramai sudah aku jumpa org yg mempunyai mentaliti yg dikenali sebagai raj'i. pemikiran ini ialah pemikiran yg memisahkan iman dan amal. biarlah aku pakai pelik2, asalkan aku beriman dan hati baik cukup. pemikiran ini mmg merupakan pemikiran yg merosakkan islam dalam diri kita. dalam QURAN sendiri pun, byk ayat yg ALLAH mention iman dan amal sekali gus. iman dan amal memang berjalan serentak. iman tinggi amal pun byk. aku bukanlah untuk menghakimi siapa2 pun, tapi kadang2 memang kelemahan aku terberi first impression. aku sedang berusaha untuk buang sifat2 tu tapi agak sukar. secara kebiasaanya pun, manusia akan tengok luaran dahulu. kemudian baru tgk dalam dan rasa dalam hati. sememangnya inilah kelemahan manusia yg seharusnya diubah tapi kita juga perlu igt kelemahan manusia ini dan terima serta bersedia seadanya.

ada kisah nabi suatu ketika, nabi berjalan lalu terjumpa bangkai kambing, lalu nabi bertanya kepada sahabat, apa yg kamu lihat pada bangkai itu?
lalu sahabat pun kata, lihat bangkai busuk and so on.
nabi pula bersabda baginda nampak gigi kambing itu putih.

dulu aku selalu mcm tak kisah tentang penampilan diri aku. lalu suatu hari, ayah aku memandang wajah aku, lalu berkata,
"kamu ni tak nak pakai elok2 ke?"
"tapelah ayah, orang bukan kisah pun. asal ade benda nak pakai, jadilah kan."
ayah menjawab,
"memang betul. tapi kamu kene igt, manusia ini selalu tgk penampilan dahulu kemudian baru tgk dalam. memang betul dalam lagi penting, tapi kenelah berpada-pada. tak boleh expect org pandang dalam sedangkan yg luar pun sudah busuk."

aku pun balik dan fikir. lalu aku pun mula lah menjaga muka, kurangkan jerawat, gosok baju, beli perfume, sikat rambut, fashion itu dan ini. apa2 pun, bersederhanalah, tak payah nak shopping mcm sakan. asal ade serba satu cukup, kholas!

salam ice cream ben n jerry. 50% off rugi2. aku da tru sume da. yg sedap choc brownies, cookie dough, strawberry

No comments: