Thursday, May 1, 2008

PERCINTAAN BIBIRAN

ASSALAMUALAIKUM,

sekiranya ditanya padaku, apa buktinya cinta yang aku bibirkan? aku mungkin termangu seketika. wujudkah cinta? apakah bukti cinta itu wujud? mampukah bercinta tanpa berkorban? mampukah bercinta tanpa meluahkan? mampukah menyintai kepada yg tiada mengenal apa itu cinta?

aku bertanya diriku, adakah aku menyintai PENCIPTAku dan rasul-NYA? YA , jawabku dengan yakin. tapi manakah buktinya cinta itu? adakah aku menunaikan hak cinta itu? atau pun itu hanyalah sekadar ucapan yg hadir dari getaran bibir yg kering? apakah pengorbanan yg telah aku lakukan untuk aku membuktikan cintaku? jawapannya tiada. adakah itu dikatakan aku sedang bercinta? perkataan yg mudah dilafazkan, hakikatnya nyawa tidak sanggup utk aku korbankan. bahkan, solat dan quran juga kadang2 diabaikan.

adakah aku mencintai ibu bapaku? apakah perbezaan cinta seekor beruk terhadap ibunya dan cinta aku terhadap ibu aku? apakah yg telah aku lakukan untuk aku buktikan cinta aku kepada mereka? jawapannya tiada. hanyalah kekecewaan yg aku berikan, hanyalah kerisauan yg aku simbahkan, hanyalah harapan yg aku hancurkan. mana pergi maruah dan harga diri sekiranya cinta yg dilafazkan itu hanyalah umpama air liur yg memercik keluar? aku sedar aku tidak seperti beruk, aku manusia dikurniakan agama, sebarang cinta perlulah berdasarkan cinta kepada ALLAH jika tidak, tiada beza cinta kita dengan cinta beruk ataupun unta.



masih aku ingat lagi, aku bermanja dengan ayah. selalu berkata-kata dengan ayah, bertanya akan ayah itu dan ini. ayah tiada pernah jemu menjawab pertanyaan aku kerana kasih sayangnya kepada aku.

pernah sekali dalam perjalanan pulang dari kampung di kelantan ke kuala lumpur, aku yg baru kecil cuma sering duduk di bangku hadapan bersama ayah. aku berbual dengan ayah lalu tertidur. aku terbangun lalu mendapati bangku itu basah lagi bertakung akibat kurangnya kawalah otot pencerut. perlahan-lahan, bibirku bergetar,

"ayah, saya terkucil!", kataku
ayah memandangku dengan perasaan geram namun tiba2 senyuman terukir diwajahnya,
"kenapa x cakap nak pergi tandas, takpelah nnt ayah bersihkan ye?"
aku sedar kesilapan aku merembeskan cecair atas van kegemaran ayah bukanlah idea yg baik. namun, kalau dah budak tu budak jugak la. lihatlah kasih sayang ayah yg sanggup memaafkan anaknya.

pernah juga, sesekali aku sukar untuk menutup mata. perlahan-lahan aku ketuk pintu bilik ibu bapaku.

tok tok tok!
kedengaran org bergegas bangun,
"kenape?"
"emak, saya tak boleh tidur!"
emak dengan matanya suku terbuka sambil mengaru-garu kepala lalu menyetuh kepalaku,
"dah2, pergi tidur sebelah ayah kamu." suruhnya dengan lembut. aku tidak tahu mengapa, di samping ayah aku rasa selamat sekali. itulah pengorbanan seorang emak dan ayah terhadap anaknya. sesekali dimarahi kerana tanda sayang.

perlukah kita mencintai kepada siapa yg tidak perlukan cinta kita? jawapan itu aku pun tidak pasti. aku sudah berusaha, tapi mungkin aku perlu belajar erti penat dan berputus asa. aku tidak mampu berlari jauh kerana aku tidak perlu untuk berlari. perjalanan aku masih jauh dan aku takut kepenatan di pertengahan jalan. apakah semua cinta itu mulia? atau semua cinta itu ujian? bagi aku, cinta itu umpama biji benih yg datang dari ALLAH. kita hanya perlu menanamnya dan ALLAHlah yg akan menumbuhkan dan mematikan pokok itu. sekiranya ada buah, berkongsilah dengan org lain. namun janganlah memberi kepada makhluk yg tidak pandai menilai apa itu erti cinta dan persahabatan. berilah kepada siapa yg sudi dan berkasihlah kepada siapa yg memberi.

salam black pepper chicken

ini masakan padprik aritu

6 comments:

Muaz Nabil said...

semuanya tentang cinta saja ni min...
anda ni mmg dalam mood cinta ni...haha
slmt menguruskn cinta. jgn salah urus sudah, nnt masuk 'longkang', susah...
nk hilangkn kekotoran nnt kna guna pencuci yg mahal2. br hilang busuknya. :P

abdulmuhaimin_ali said...

AKU HARAP AKU TAK KECIL KAN SKOP CINTA NI KEPADA CINTA SESAMA MANUSIA SHJ DAN AKU HARAP ORG LAIN PUN TAK SALAH FAHAM. TAPI APE2 PUN, CINTA ITU MMG AMAT PENTING DALAM HIDUP KITA. YG PALING PENTING CINTA ALLAH, KITA HIDUP BERASASKAN CINTA KEPADA ALLAH.

Anonymous said...

sungguh mencuit hati cerita terkucil kamu itu min! haha.
papepun, insyaallah tidak di bibir saja, tidak di blog shj, buktikan cinta kamu. moga hidup mu diberkati.

-setiap saat adalah chenta- ;)

abdulmuhaimin_ali said...

abg raihh kita, apa khabaq!
hahah beselah, arap2 da tue2 ni tade lagi la. hehehehhe, btul tu raihh, cinta yg hadir perlu kita buktikan!

nur liyana che osman said...

Cinta yang dinaungi kesucian fitrah dan berpandukan akidah Islamiah ialah cinta hakiki yang membina realiti kemakmuran dan mengundang keampunan Allah.


skadar menyibuk dah berapa kali singgah mcm tak sopan tak bgtau ngan tuan empunya..

salam,

abdulmuhaimin_ali said...

SILE LAH CIK LIYANA, TEGURAN AMATLA DIALU-ALUKAN!
TQ