Saturday, May 10, 2008

SMOKED BACON

ASSALAMUALAIKUM,

dah due hari aku perhati tayto tu, geram jugak aku, warne orange tapi tulih smoked bacon tapi suitable for vegetarian. akhirnya aku tekad mengeluarkan fatwa aku, lalu menyambar tayto ataupun kat malaysia same popular mcm super ring.

"ko nak ckit?", soalku kepada kawanku sambil menunjukkan tulisan di hadapan paket itu. lalu dia mengambilnya. walaupun kelihatan ragu2, aku meyakinkan diri aku dan menjadi org yg pertama makan antara kami berempat.

"ko nak?", soalku lagi kepada kawanku yg seorang lagi.
"weh, biar betul ko ni. tak sangka aku ko se'liberal' mcm ni!"
aku berdiam lalu menikmati perasa jajan yg rasa mcm asap bergaram. boleh tahan jugak la, tapi mcm tade beza je.

sepanjang aku hidup ini, byk org dah aku jumpe. sedih, gembira, kelakar, menyampah, confuse, tension, sayang, cinta, geram, bodoh dan mcm2 lagi perasaan yg bercampur baur dlm hati ini. tapi aku sedar, ini adalah kebesaran ALLAH supaya aku sujud dan taat kepada perintahnya.

dalam kehidupan ini juga, aku cube cari kematangan dalam hidup. aku decide untuk menjadi lone ranger. tidak begitu attached kepada satu group tapi sebaiknya bercampur dengan semua org dan hanya taksub kepada islam. aku agak kurang faham mengapa ada sesetengah org yg mempunyai fikiran aku tua makan aku lebih matang dan lebih byk garam yg aku makan sedangkan apa yg dia lakukan hanyalah duduk di rumah dan makan garam di rumah dan bercampur dengan member yg 2 3 4 org tu je la.

aku yakin walaupun umur seseorg tu lagi muda tapi mungkin dia lebih matang dari aku. mungkin dia telah lama mengembara dan merasa garam dari byk tempat dari byk laut. dia telah jumpa ramai org dan jumpa byk ragam.

dalam hidup ini, aku cuba belajar untuk belajar dgn semua org termasuklah org yg bodoh. bagi aku, terasa diri itu bodoh dan malu juga adalah sebahagian dari belajar. jika tersilap kita juga belajar untuk rasa malu sebentar. aku rasa, melalui itu aku mampu faham byk perkara insyallah. tapi ye lah, aku maish belajar dan jahil. byk perkara aku rasa aku belum faham dan aku rasa apa yg dibuat oleh sesetengah org itu bodoh dan sengal.

apa2 pun, aku cuba tanam sikap yg org lain adalah lebih baik dari aku. yg lebih tua telah byk buat kebaikan lebih dari aku dan yg muda kurang buat dosa dari aku. aku harap, tiada perasaan riak dalam diri aku dan aku harap aku tiada perasaan yg merasakan diri aku ini hebat. MOGA2 ALLAH PELIHARA DIRI AKU INSYALLAH.
ni bukan tengah jiwang ye. ni gamba nak tunjuk aku ni lone ranger la..ahahahahah..bajet la plak!
salam kari taro

ps: fatwa smoekd bacon itu bukanlah dikeluarkan oleh ulama' muktabar

No comments: