Wednesday, April 9, 2008

tangisan ini

assalamualaikum,

sudah lama mata ini tidak dibasahi air mata taubat. kering mata ini, begitu juga keringnya hati ini. begitu juga lemah iman ini. mengapa aku tiada masa utk menangis atas dosa2 yg aku lakukan? adakah aku tidak berdosa atau pun amalan aku terlalu tinggi? adakah aku terlalu sibuk hinggakan tiada masa untuk aku luahkan kedukaan hati ini? kedaifan hati ini? aku sedar siapa aku. penuh dosa dan noda. aku sedar siapa diriku, tidak patut mengangkat muka dari tanah walaupun sejengkal.

YA ALLAH, DIRIKU INI PENUH DENGAN DOSA DAN NODA! AKU MENGAMBIL SIFAT RIAKMU DAN MELETAKKAN DALAM DIRI AKU! YA ALLAH, AKU TAKUT API NERAKA MU! AKU SEDAR AKU SENTIASA MELUPAKAN KAU! AMPUNILAH AKU! REDAILAH AKU! AKU SEDAR AKU TIDAK MENCINTAIMU SEPENUH HATI AKU! CINTA TERHADAP MAKHLUK LEBIH BESAR DALAM HATIKU! AMPUNILAH AKU!

cuma setitis air mata dapat ku perah. aku harap, titisan inilah mampu menolong aku ketika dibakar kelak.

dalam kehidupan ini, aku tidak tahu mengapa kadang2 kita membenci sesuatu tanpa sebab yg kukuh. seharusnya, hati ini terlalu kecil untuk memuatkan perasaan itu. masa ini terlalu singkat untuk aku bina perasaan itu. namun aku sedar, aku tidak perlu membenci. aku perlu memaafkan. aku perlu melupakan. aku harus cuba utk melupakan. sememangnya bukan sekrg waktunya, mungkin tiada dan mungkin juga nanti. tapi, kini, aku harus melupakan. akan aku putuskan segalanya apa yg aku mampu. akan aku sorok memori2 indah dan pahit ini, di dalam hempedu, agar ia dibaurkan dan hilanglah segala rasa asalnya. aku akan cuba dan terus mencuba. itulah sebaiknya INSYALLAH. maafkan aku dan aku tetap memaafkan kau.

salam ayam kunyit dan kobis sambal.

No comments: